En hånfull dekal i bakrutan på den här epatraktorn.
"Den gamla tidens epatraktorer tjänade mest som ett nyttofordon, medan de nya yuppiebilarna mest förefaller vara nöjesfordon och som dessutom ofta framförs med för många passagerare."
Av Anders Carlgren, text och foto
I vår nya tid kallas lantbrukets gamla epatraktorer för a-traktorer. Det är ombyggda personbilar som får köras av blott 15-åriga ungdomar med mopedkörkort, så kallat AM-körkort. Till exempel en Porsche eller en monsterjeep typ Hummer, för båda bilmodellerna finns idag registrerade som a-traktorer.
Den gamla tidens epatraktorer togs fram redan på
1920-talet, som extra dragfordon i jordbruket. Under andra världskrigets beredskapstid
gjorde de stor nytta och fick köras med traktorkort från 16 års ålder.
Idag kan i stort sett vilken personbil som helst
registreras som a-traktor. Bilen ska spärras elektroniskt till en maxfart på 30
km/tim, får inte ha ett fungerande baksäte, ska ha dragkrok och ha maximalt två
passagerare. Bak på bilen ska det finnas en röd triangelskylt som varning. Att
skaffa ett så kallat AM-körkort för a-traktor är en ganska enkel procedur: en
dags teorilektioner, en dags övningskörning på moped, teoriprov hos
Trafikverket och därefter uppkörning på moped.
Idag finns det 38 500 a-traktorer, en ökning med
8 000 fordon sedan förra året. Men att döma av de fordonens framfart på
vägarna är uttrycket yuppiebil för tonåringar en mera korrekt benämning, för
det är så den explosionsartade ökningen har utvecklats.
På vägarna runt om i landet skapar de ofta rena
monsterköer. Än värre är det med trafikolyckorna. Förra året orsakade de
fordonen 190 personskador och enligt polisen runt om i landet är personskadorna
betydligt värre när en a-traktor är inblandad.
Senast var det fyra ungdomar i en sådan yuppiebil som
körde in i ett träd i närheten av Enhörna i Södermanland. En passagerare fick livshotande
skador och föraren är misstänkt för både olovlig körning och rattfylleri. Alla
fyra fördes i ambulans till sjukhus.
Att manipulera bilens elektroniska fartspärr är enligt
trafikpolisen en ganska enkel manöver för den som vet hur man gör och därefter
köra sin yuppiebil lika fort som en vanlig personbil. Polisen rapporterar också
från flera regioner att skadorna på både fordon och passagerare är betydligt
mera allvarliga, jämfört med när det gäller olyckor med vanliga personbilar.
De vanligaste modellerna av a-traktor är olika
modeller av Volvo. Tvåa i statistiken över registreringar ligger idag Nissan,
tätt följd av både BMW, Mercedes, och Audi. Där finns också mera exklusiva
fordon som Land Rover, 181, eller Porsche, 76 stycken. På listan finns till och
med två 3,2 tons monsterjeep av modell Hummer. Det är den civila varianten av
USA:s militära Humvee, de förekommer i snart sagt varje modern amerikansk
krigsfilm.
Under tidigt 1970-tal körde jag själv en
traktorregistrerad amerikansk Willys Jeep årsmodell 1946, till och från skolan.
Den modellen är väl mest känd från krigskomedin M*A*S*H. Idag rullar det
fortfarande 242 Willys Jeepar som är traktorregistrerade. Min egen gamla Willys
står sedan många år tillbaka på ett bilmuseum.
Yuppiebilarna är numera vanligast i Västra Götaland
och Skåne, men sett i förhållande till folkmängd är de absolut vanligast i
Dalarna och Västernorrland. Uppåt landet är de äldre epatraktorerna vanligare,
och som dessutom är svårare att manipulera fartmässigt eftersom fartspärren på
de fordonen ska vara mekanisk inne i växellådan.
De 38 500 a-traktorerna i den totala vagnparken på
bortåt fem miljoner personbilar, kan kanske tyckas vara strunt. Men de orsakar
många gånger kilometerlånga monsterköer på både riksvägar och länsvägar. På
motorvägar och motortrafikleder är de självklart förbjudna, men det händer att
de upptäcks också där.
Några självupplevda exempel på sådana extremt långa
bilköer från södra Sverige denna sommar är länsväg 136, som löper längs i stort
sett hela Ölands längd, från norr till söder, inklusive den östra kustvägen.
Väg 195 från Jönköping till Karlsborg och vidare upp till Askersund. Hallands
kustvägar från Kungsbacka och hela vägen ner till Halmstad. Eller ta de mindre
vägarna till och från norra Upplands kuststräcka. Listan på sådana absoluta
problemvägar med yuppiebilar kan göras betydligt längre.
Passage av en traktorbil på de mindre vägarna kan vara
en våghalsig upplevelse, eftersom många av de unga förarna är helt obenägna att
köra av vid en busshållplats eller en parkeringsficka och släppa förbi kön.
Att de bakomvarande personbilsförarna hänger sig på signalhornet
och förbannar den där yuppiebilen lönar sig föga, eftersom det sällan
överröstar musiken på högsta volym som ofta strömmar ut genom nervevade fönster.
Ibland dessutom med någon hånfull dekal mot kön i bakrutan, typ ”Du är först i
kön”. Förarna tycks ibland helt enkelt njuta av sin framfart.
En a-traktor har egentligen ingenting med en traktor
att göra. Ordet kommer från latinets ”trahere”, som betyder dra. Men bara
fåtalet a-traktorer är riktiga dragfordon. Den gamla tidens epatraktorer
tjänade mest som ett nyttofordon, medan de nya yuppiebilarna mest förefaller
vara nöjesfordon och som dessutom ofta framförs med för många passagerare.
Det måste nu till ett nytt regelverk för a-traktorerna. Framfarten på vägarna, manipulationerna av fartspärrar, och statistiken kring olyckor talar ett alltför tydligt språk. Det finns enskilda trafikpoliser som helt enkelt vill förbjuda dem helt och hållet. Det duger inte med att Trasportstyrelsen påstår att saken ska ses över, för det är så det brukar heta när olämpliga företeelser hamnar i långbänk och där resultaten brukar utebli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar