Denna artikel publicerades i Smedjan.com den 23 september 2004. Tycker den kan vara intressant idag när Riksdagen under pandemin arbetar med kraftigt reducerat antal ledamöter.
Av Anders Carlgren
Talman Björn von Sydow har rakt ut
sagt att arbetsvillkoren för riksdagen är omöjliga: ”Det politiska arbetet
riskerar att drunkna i tiotusentals yrkanden som handlar om allt från
världsfreden till Riksväg 40.” Det finns all anledning att reformera riksdagen
och kraftigt reducera antalet riksdagsledamöter.
När finansminister Bosse Ringholm
presenterade regeringens budgetproposition för riksdagen var kammaren ytterst
glest besatt. När debatten inleddes var det färre än en fjärdedel av
ledamöterna som fanns på plats. Efter ett par timmars debatt var inte ens var
femte ledamot närvarande. Sju debattörer talade i närmare tre timmar och ingen
av de frånvarande ledamöterna kunde skylla på samtidiga möten i utskott eller
liknande.
Sådana resonemang om närvaron brukar
avfärdas med att ledamöterna kan följa kammarens debatter via intern-tv, och i
det här fallet också via radio och SVT:s sändningar. Men likafullt är det en
monumental skam att ledamöterna inte bryr sig om att visa sig i kammaren under
riksdagsårets viktigaste, mest avgörande och därtill tv-sända debatt.
Närvarofrekvensen blir därmed ett
ganska tydligt mått på det välförtjänta förakt för politiker som så många
människor vittnat om gång efter annan. Det är egentligen bara vid några få
skilda tillfällen då det är fullsatt i kammaren. Det är dels vid riksdagens
öppnande och dels vid de sällsynta tillfällen då det ställs misstroende mot ett
statsråd eller hela regeringen. En och annan viktigare votering leder också
till fullsatt hus.
Från 349 till 175 ledamöter
Det finns en hel rad andra variabler
som talar för en radikal minskning av det svenska parlamentets storlek, kanske
till och med en halvering ned till 175 ledamöter. I vårt land skrivs den
parlamentariska representativiteten med det smått magiska talet 349, det är det
antal ledamöter i riksdagen som representerar nio miljoner svenskar. I
genomsnitt representerar därmed varje ledamot omkring 25 800 invånare. Det
placerar Sverige mycket högt på en lista med ett tjugotal jämförda länder.
Bara Estland, Danmark och Lettland
visar högre tal för representativiteten. De tre länderna har samtidigt
betydligt mindre befolkningar än Sverige. Den allmänna trenden är att ju lägre
antal invånare, desto högre representativitet i parlamentet. Med bara 1.4
miljoner invånare placerar det Estland i topp, som har 101 parlamentariker, med
Danmark och Lettland på en delad andra plats.
Men Sverige bryter den
internationella trenden med sin tredjeplats och placerar sig före de betydligt
mindre länderna Finland, Litauen, och Norge.
Därefter blir det ett ordentligt
hopp till länder som Slovakien, Tjeckien, Portugal och Belgien. Parlamentariker
i de fyra länderna representerar mellan 37 000 och 46 000 invånare vardera. Det
intressanta är att om den svenska riksdagen skulle halveras ned till 175
ledamöter, så skulle representativiteten hamna på en nivå som ligger mycket
nära flera europeiska länder med ungefär samma storlek på befolkningen, eller
omkring 51 000 invånare per parlamentariker.
Dolt i författningsutredningen
Riksdagens storlek debatteras med jämna
mellanrum och historiskt har det svenska parlamentet tidigare varit ännu
större. Tvåkammarriksdagen hade till exempel 384 ledamöter och då var dessutom
befolkningens storlek betydligt mindre. De flesta partierna i riksdagen mumlar
av och till om att minska antalet ledamöter och naturligt nog är det de större
partierna som socialdemokraterna och moderaterna som tycks vara mest benägna
till att föreslå minskningar. Samtidigt är det de mindre partierna som har mest
att förlora på en minskning.
Men det finns för närvarande ett
gyllene tillfälle för att vårt svenska parlament åtminstone närmar sig det
europeiska genomsnittet för representativiteten. Ganska dolt i direktiven till
den så kallade
Författningsutredningen, med
tillträdande landshövdingen Lars Engqvist som ordförande, finns nämligen en
möjlighet för utredningen att föreslå en minskning av antalet ledamöter i
riksdagen. Där finns en passage som knappast alls har uppmärksammats:
”Valsystemet till riksdagen är
proportionellt. Avsikten med det proportionella valsystemet är att skapa
styrkeförhållanden mellan partierna i riksdagen som rättvist återspeglar de av
väljarna avgivna rösterna i valet. Systemet med utjämningsmandat syftar till
att uppnå den riksproportionalitet som har ansetts önskvärd, men innebär
samtidigt att sambandet mellan t.ex. en av väljaren avgiven personröst och vem
som blir vald riskerar att bli otydligt. Utredningen skall därför göra en
översyn av systemet med utjämningsmandat. I det sammanhanget kan det finnas
anledning att överväga om antalet riksdagsledamöter behöver ändras. Utredningen
är därför oförhindrad att pröva även frågor om antalet riksdagsledamöter.”
Utredningens ledamöter är ännu inte
tillsatta, men moderaterna har flaggat för att Carl Bildt kommer att bli en av
det partiets representanter och därmed återvänder Bildt i någon mån till den
svenska politiska scenen.
Inför hotet eller möjligheten att
riksdagen efter valet 2006 kommer att bestå av nio partier, med Junilistan och
ett kvinnoparti som nykomlingar, finns det all anledning att ordentligt belysa
situationen i riksdagen. Med nio partier i parlamentet skulle vi med raketfart
närma oss ett modernt italienskt eller ett gammalt polskt förhållande.
Och inför en sådan situation skulle
nog de flesta ta sig för pannan. Ingen vågar kanske ens tänka tanken att
partier som Sverigedemokraterna skulle kunna förflytta sig från kommunala
församlingar till det nationella parlamentet.
Utan överdrifter kan man påstå att
riksdagen har förvandlats till en gigantisk papperskvarn, med fler än 3 500
motioner under förra riksdagsårets allmänna motionstid. De flesta inser att det
att det är omöjligt att behandla en sådan mängd motioner en och en på
sedvanligt sätt.
Riksdagen drunknar i papper
Talman Björn von Sydow har också
sagt rakt ut att han anser att situationen är allvarlig. ”Det politiska arbetet
riskerar att drunkna i tiotusentals yrkanden som handlar om allt från
världsfreden till Riksväg 40. Vi riskerar tappa både proportionerna och
visionerna i arbetet. Vi riskerar tappa politikerna om de inte får ägna sig åt
politik.” sa talmannen i ett tal vid en juriststämma förra året.
Antalet motionsyrkanden har numera
passerat 10 000, varav bara dryga hundratalet bifalls delvis eller i sin
helhet. Det betyder att bara omkring en procent av ledamöternas yrkanden går
igenom. Sedan länge är det en intern sport i riksdagen att lägga fram flest
motioner.
Förra riksdagsårets vinnare var
kristdemokraten Annelie Enochson från Göteborg med totalt 130 motioner, även om
det bara var ett fåtal av dessa som var hennes egna. Den minst flitiga
motionären var folkpartisten Christina Berlin från Stockholm, med en enda
motion. Den handlade om en granskning av Systembolaget och alkoholbranschen,
men då ska i rättvisans namn sägas att hon bara är ersättare för Carl B
Hamilton som är sjukskriven. Men det finns ändå rader med ledamöter som inte
ens åstadkommit tio motioner vardera.
En annan mätare på aktiviteten i
riksdagen är antalet frågor till regeringens statsråd. Under det förra
riksmötet ställdes 417 interpellationer och 1 375 frågor. Men samtidigt är det
fler än tio procent av riksdagens ledamöter, eller 38 stycken, som över huvud
taget inte brydde sig om att fråga statsråden under det förra riksdagsåret.
Sämst i det fallet är socialdemokraten Jan-Olof Larsson från Kungshamn som inte
ställt en enda fråga under hela sin tid i riksdagen. Och socialdemokraten Tommy
Waidelich från Stockholm har inte ställt en fråga på sex år.
Mot det kan man invända att
socialdemokrater kanske inte har någon större anledning att ställa sina vänner
i regeringen mot väggen, men resonemanget håller inte eftersom socialdemokraten
Carina Hägg från Jönköping är riksdagens flitigaste frågeställare.
Olika mätare på aktiviteten, vid
sidan av den traditionella motionsfloden, visar att den genomsnittlige
riksdagsledamoten är ganska lat. Lägg därtill att riksdagsåret med tiden har
blivit ganska kort. På pappret inleds det i september och avslutas i juni. Det
innebär tre månaders sommarledighet, plus en månads ledigt vid jul, samt fyra
plenifria veckor per riksdagsår. I praktiken blir det sju månaders arbete med
ett årligt arvode på 540 000 kronor, plus ersättningar för diverse kostnader
som resor, bostad, etc. Med bara en aning av elakhet kan man därmed påstå att
arvodet per arbetad månad i verkligheten uppgår till 77 000 kronor, plus
ersättningar.
Ledamöternas arbetsvecka i riksdagen
är också starkt begränsad. De sexton utskotten sammanträder nämligen så gott
som aldrig på måndagar och fredagar. Och detsamma gäller för kammarens
mötesdagar. Antalet timmar som utskotten sammanträder under ett riksdagsår är
inte heller särskilt imponerande.
De sammanträdesfria måndagarna och
fredagarna brukar traditionellt motiveras med att de är avsatta för
ledamöternas resor till och från Stockholm och för arbete i den egna
valkretsen. Men varifrån i vårt land och till Stockholm är restiden längre än
några få timmar? Och vad är det egentligen för slags arbete som utförs hemma i
valkretsarna?
Det kanske inte är så konstigt att
inte ens en fjärdedel av de 624 anställda tjänstemännen i riksdagen anser att
riksdagsförvaltningen har en organisation som skapar effektivitet i arbetet.
Det var nämligen en del av resultatet av en attitydundersökning bland
riksdagens anställda som riksdagsförvaltningen genomförde förra året och som
redovisades i januari i år. Men den undersökningen ligger tämligen dold sist i
avsnittet om riksdagens personal i förvaltningens årsredovisning.
Om den absoluta lejonparten av de
anställda är missnöjda med effektiviteten i arbetet kan man ganska lugnt och
säkert utgå från att ledamöternas effektivitet ligger på en liknande låg nivå.
Riksdagen anonym för folket
Det finns också en färsk
undersökning från TEMO som riksdagen beställt och som med all önskvärd tydlighet
och med föga förvåning visar att de flesta svenskar tycker att riksdagen är
byråkratisk. Människors attityd till riksdagen har också försämrats jämfört med
för två år sedan. Över hälften av svenskarna vet ingenting alls eller mycket
lite om riksdagens uppgift i samhället och två av fem tillfrågade vet inte hur
riksdagen arbetar. Samtidigt är det en betryggande majoritet på 63 procent som
bara lite, eller inte alls följer med vad som händer i riksdagen.
Genomlysningen i massmedia av
riksdagens arbete går för närvarande i två motsatta riktningar. På den ena
kanten finns SVT24 och deras program Direkt, som sänder timme efter timme från
riksdagen och andra politiska arenor. Det gemenliga namnet, i både riksdagen
och TV-huset, på de sändningarna är Koma-TV. Om det sedan beror på
programledarna eller på debattörerna är det ingen som riktigt säkert vet.
På den andra kanten finns en
SNS-studie, gjord av Jesper Strömbäck vid Mitthögskolan i Sundsvall. Den visar
att det utrymme som politiker får i både TV och dagspress minskar stadigt. Det
är för övrigt sedan länge också en internationell trend. Många kritiker anser
att den fjärde statsmakten därmed har utvecklat en mediemakt, som på sikt
kommer att urholka de folkvaldas legitimitet.
Men det finns en annan väg att gå,
för att tvärtom öka parlamentets och dess ledamöters legitimitet. Och det är
den möjlighet som ligger gömd i Författningsutredningens direktiv, det vill
säga att helt enkelt minska antalet ledamöter i riksdagen.
Följ Belgien
Om vi till exempel väljer att
halvera antalet ledamöter till 175 skulle vi få en representativitet som ligger
nära den som det belgiska parlamentet har. Det intressanta i sammanhanget är
att just Belgien, med sina drygt tio miljoner invånare, för snart tio år sedan
genomförde en reform av författningen som framför allt innebar att antalet
ledamöter i både underhus och överhus minskades ganska radikalt.
På så sätt skulle vi få en
representativitet som ligger betydligt mera i linje med de övriga europeiska
parlamenten. Då skulle naturligtvis också genomlysningen av riksdagens
ledamöter bli betydligt bättre och därmed skulle säkert också deras legitimitet
öka. Den monstruösa motionsfloden skulle kanske kunna halveras. Dessutom skulle
risken för ett parlament med ännu flera partier än idag minska betydligt.
Framför allt skulle vi inte längre
behöva åkalla Herbert Tingsten, som en gång på 1960-talet skrev att
riksdagsmännen enbart fyller statistplatser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar